Taustaa

Mikä on kaupunginvaltuusto?

Espoon kaupunki vastaa julkisista palveluista eli niiden laadusta ja saatavuudesta. Näitä ovat esimerkiksi koulut, terveysasemat ja sairaalat, kirjastot sekä puistojen ylläpito. Kuinka paljon näihin satsataan ja millä tavalla, päätetään viime kädessä kaupunginvaltuustossa, joka on kaupungin ylin päättävä elin.

Valtuutetut tekevät paikallispolitiikkaa usealla eri osa-alueella. Näistä voidaan mainita esimerkiksi kaavoitus, terveyspalvelut, koulutus, joukkoliikenne (esim. länsimetro) sekä liikunta- ja ulkoilumahdollisuudet. Valtuustossa voi vaikuttaa karkeasti ottaen kahdella eri tavalla. Passiivinen vaikuttaminen koostuu lähinnä valtuuston kokouksissa istumisesta ja äänestämisestä. Aktiivinen vaikuttaja tekee aloitteita ja osallistuu esitysten valmisteluun, saaden näin enemmän aikaan.

Miksi haluan vaikuttamaan?

Vastaus on pohjimmiltaan yksinkertainen. Seurattuani aikani politiikkaa alkoi tuntua, että sopivaa ehdokasta ei ole. Hyviä kandidaatteja on toki ollut, mutta näistäkin alkaa jo aika jättää. Politiikassa tarvitaan nuorta verta. Arvostan toki vanhempia ihmisiä, mutta kun puhutaan yhteisistä asioista, ei riitä että maailma nähdään samoilla silmillä kun 1960-luvulla.

Elämme metropolissa keskellä informaatioyhteiskuntaa. Tämä asettaa kaksi keskeistä haastetta, jotka muuttavat julkisen sektorin päätöksentekoon vaadittavia valmiuksia. Ensinnäkin rakenteelliset ongelmat on mahdollista ruotia vain hahmottamalla kokonaisuuksia, esimerkiksi systeemiajattelun keinoin. Toiseksi teknologia lävistää koko yhteiskunnan. Tekniikka ei itsessään ole valmis ratkaisu, vaan työkalu, jota pitää osata käyttää.

Erityisen tärkeää viesintäteknologian yleistyessä on yksilönoikeuksista kiinni pitäminen. Vaikka eri järjestelmiin olisikin mukava tehdä seurantalogeja viranomaisten töiden näennäiseksi helpottamiseksi, heppoisilla perusteilla säädetyt asetukset koituvat usein yksittäisten ihmisten tappioksi.

Mistä taitopohjani koostuu?

Analyyttisyyteni pohjautuu vahvaan matemaattiseen perustaan, ja voi saada paljon aikaan avoimen mielen ja luovuuden kanssa. Suurin osa opinnoistani koostuu fysiikkasta, mikä kuvastaa panostani tämän taidon kehittämisessä. Olen löytänyt paljon sovelluksia analyyttisyydelle arkipäiväisistä kokouksista (peliteoria) ja päätöksenteosta (budjetin optimointi) lähtien.

IT-tietotaitoni on kehittynyt vuosien varrella opintojen ja harrastuksien myötä sekä laskennallista tiedettä tehdessä. Minulla on kokemusta monivuotisista ohjelmointi- ja ylläpitoprojekteista. Olen myös osakkaana yrityksessä, joka tekee pelejä matkapuhelimiin.

Ihmisläheinen organisaationäkemykseni muodostuu työpsykologian ja johtamisen opinnoista sekä omasta kokemuksesta (puheenjohtajuudet, RUK, ohjelmistoprojektit). Tämä antaa valmiudet auttaa avaamaan monimutkaisia sosiaalisia mekanismeja, jota ei voi ratkaista yksinkertaisella ongelmanratkaisutaidolla. Lisäksi jos tarkastellaan suuria, heikosti rajattuja kokonaisuuksia, organisaationäkemys auttaa keskittymään oleellisiin asioihin. Allekirjoitan täysin sanonnan, että vain ihmisiä voi johtaa.

Harrastuksistani

Vapaa-ajalla suosimani urheilulajit sisältävät lähinnä jalkapallon, säbän ja painonnoston. Vaeltamista tulee toisinaan harrastettua, sillä nuorempana ehdin olla 7 vuotta partiossa. Kansainvälisyys (ml. kielten opiskelu sekä niiden käyttäminen) ja historia kiinnostavat minua. Valtaosa vapaa-ajasta menee nykyään perheen kanssa puuhastellessa. Olin aiemmin tiiviisti kiinni useissa verkkoyhteisöissä, jotka pyörivät erilaisten tietokone- sekä lautapelien ympärillä hupitoiminnasta aina kilpatasolle asti. Osallistuin myös itse aikanaan kansainvälisiin verkkopeliturnauksiin.

Jalkapallo. Huvipohjalla aivan upea urheilulaji. Pelaajalisenssin puolesta olin kuutosdivarissa FC Babylon X:n riveissä.

Punttisali. Salipuheisiin kuuluu tyypillisesti pari keskeistä numeroarvoa. Mainittakoon, että tempauksella olen saanut nostettua 70 kg ja penkistä 115 kg. Nämä ovat siis kaikkien aikojen ennätykset.

Lautapelit. Pidän erityyppisistä peleistä, kevyistä optimoitipeleistä raskaisiin sotapeleihin. Olen Suomen Lautapeliseura ry:n jäsen, ja sitä kautta olen osallistunut erilaisiin pienimuotoisiin kilpailuihin. Ainoa virallinen meriittini on Carcassonne SM 2005.

PC-pelit. Ennen kahtakymmentä ikävuotta tosiaankin "muutama" ilta venähti pitkäksi frageja kerätessä eri FPS-peleissä. Myös strategiapelit ja RTS:t maistuivat. Vuonna 2000 luotsasin suomalaisen joukkueen palkintosijoille Starsiege:Tribes MM-kilpailussa. Saimme 3D kortit kakkossijasta. Vuonna 2002 pelasimme osittain samalla /Mirage tiimillä Assemblyn Return to Castle Wolfenstein-finaalissa. Nykyisin pelaaminen on jäänyt taustalle, silloin tällöin tulee aukaistua Civilization 4/5 tai joku muu eeppinen peli. Civ4 on mielestäni parhaita pelejä kautta aikojen, erityisesti teknologioihin sidotut kirjallisuudesta lainatut lausahdukset ovat vaikuttavia. Peli ottaa myös vahvasti kantaa yhteiskunnallisiin asioihin pitämällä kaikkia uskontoja tasa-arvoisina sekä tarjoamalla "parhaat civic:it alimmaisina".

Nuoruudessa aikanaan tuli kokeiltua MUDeja (multi user dungeon) mm. Batmud, Zombiemud sekä tietysti Questmud (jota siis itse adminoin). Roolipeleista tuli tutuksi Rolemaster, D&D, ym. Olen jopa osallistunut yhteen Heroes-larppiinkin.

(Kuva kesältä 2011) Tekniikan tohtori Ville Lehtola työskentelee huippututkimusyksikössä robotiikan ja konenäön parissa. Sivutoimisesti hän on kaupunginhallituksen jäsen ja -valtuutettu. Takana pari IT startup kokeilua. Ville on kahden pienen tytön isä ja naimisissa. Asuinpaikka on Leppävaara.

Työkokemus (tärkeimmät)

  • 2016 - : Senior Research Scientist, Laserkeilauksen huippututkimusyksikkö, MML
  • 2012 Syksy - 2015: tutkijatohtori, Aalto-yliopisto. Suomen Akatemian rahoitus: tutkimus liittyy strategisen huippuosaamisen keskittymään (RYM SHOK).
  • 2012 Kevät: failannut IT-hitech startup (inspiraation lähteenä Aallon startup yhteisö)
  • 2011 Aalto-yliopisto, yhteiskunnalliset innovaatiot
  • 2004-2010 Tutkimusta Suomen Akatemian huippututkimusyksiköissä TKK:lla
  • 2001-03 TKK ATK-keskus (ylläpitotehtävät)

Sivutoimet

  • 2008-2010 Mirake Oy lead game designer

Opinnot

  • 2010 Tekniikan tohtori (Aalto-yliopisto)
    Pääaine: Laskennallinen tiede, Sivuaine: Fysiikka
  • 2006 Diplomi-insinööri (Teknillinen korkeakoulu, TKK) Pääaine: Fysiikka, Sivuaine: Työpsykologia ja johtaminen
  • 2005 Vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa (6kk)
  • 1999 Ylioppilastutkinto (Helsingin ranskalais-suomalainen koulu)
  • Reservin luutnantti

Tärkeimmät luottamustoimet

  • Kaupunginhallituksen jäsen 2012-2017
  • Kaupunginvaltuutettu 2009-2017

Entisiä luottamustoimia

  • Aalto-yliopiston akateemisten asian komitean jäsen 2014-2015
  • Espoo, Sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen 2009-2012
  • Espoo, Teknisen lautakunnan jäsen 2012
  • Ridis-kuntayhtymä, hallituksen puheenjohtaja 2012 (2 Me liikevaihto, 30 työntekijää)
  • Kansallinen Lastenliitto - Espoo, hallituksen puheenjohtaja 2010-2011 (300k liikevaihto, 20 työntekijää)
  • Leppävaaran Kokoomuksen puheenjohtaja 2011-2012
  • Mirake Oy:n hallituksen puheenjohtaja 2008-2014
  • Fyysikkoalumni ry:n hallituksen jäsen
  • TKK:n jatko-opiskelijayhdistys ry:n hallituksen jäsen

Kielitaito

  • Suomi: äidinkieli
  • Englanti: erinomainen
  • Ranska: erinomainen
  • Ruotsi: tyydyttävä
  • Saksa: tyydyttävä
  • Espanja: tyydyttävä